Placeringen af den tredje limfjordforbindelse har været diskuteret i mere end 10 år. I 2021 faldt der politisk dom. Der skal lægges motorvej hen over natur-øen Egholm. Men nu er der lagt sag an. Pernille Faber, advokat og formand for borgerforeningen Egholm, mener, at anlægningen af motorvejen er i direkte strid med loven. Der bor nemlig oddere på Egholm.
FOTO: openart.ai
Af Johanne Overgaard Madsen
Debatten om Egholmslinjen har raset sin vej igennem den aalborgensiske befolkning i mere end et årti.
Med en borgerbevægelse på mere end tusinde medlemmer, facebookgrupper, høringer, sagsanlægninger og opråb, har befolkningen i Aalborg kommune kæmpet imod et motorvejsprojekt hen over den limfjordske perle-ø Egholm – et projekt, der, ifølge dem, især tilsidesætter natur- og miljøhensyn.
På trods af denne modstand, faldt den politiske beslutning dog ikke ud til Egholms fordel i 2021.
Motorvejen hen over øen bliver derfor en realitet.
Men anlægningen heraf er ulovlig.
Det mener Louise Faber, advokat og formand for borgerbevægelsen Egholmen, i hvert fald. Hun har nu lagt sag an. Og retssagens kerne er Egholmens oddere.
EN RØDLISTET KILE
I Danmark er det ulovligt at give tilladelse til anlægningsprojekter, der kan påvirke det, der går under betegnelsen ”beskyttede bilag 4 arter”, såfremt alternative anlægningsprojekter er mulige.
Odderen har, efter noget nær fuldkommen dansk udryddelse, endeligt fundet sin vej tilbage til den danske natur – heriblandt Egholmen.
Og mens der, ifølge Louise Faber, findes flere alternative anlægsmuligheder, falder odderen, derfor netop også under betegnelsen som ”beskyttet bilag 4 art.”
Den er rødlistet på EU-niveau. Et dyr vi skal beskytte.
Ifølge Louise Faber, kan odderen derfor måske blive kilen, der bremser hele motorvejsmøllen. Og på trods af, at borgerbevægelsens kamp imod motorvejen politisk set, er faldet til jorden, er der stadig håb, ifølge Louise Faber.
”Domstolen kan stoppe anlægsloven”
KUNSTEN AT FORDRIVE ODDERE
Esben Buch, naturvejleder i Aalborg kommune, er, ligesom Louise Faber, uenig med den politiske vedtagelse af Egholmslinjen – og mener også at odderne på Egholm, er en overset faktor i anlægningen.
”Det vil jo være rent dyrplageri,” udtaler han.
Samtidigt stiller han sig kritisk overfor den apatiske stillingtagen fra bl.a. politisk side, hvor man er bevidst om odderens tilstedeværelse, men i stedet for at omlægge motorvejen, vil forsøge at ”skræmme” odderen væk fra det habitat, den netop er vendt tilbage til.
Det fremgår ved lovforslag, at ekstra hunde-luftningsaktivitet, skal bidrage med urin og afføring på øen, udelukkende med den hensigt, at skræmme odderne væk. Der er her tale om tiltag, der ifølge Esben Buch, er meget mærkelige.
”Man vil forsøge med noget, man ingen dokumentation har for, faktisk virker”
ET POLITISK TRAFFIKSPØRGSMÅL
De frustrerede aalborgensiske borgere har råbt højt i mange år. Råbt højt om sårbart drikkevand. Råbt højt om motorvejsstøj. Råbt højt om miljø. Og penge. Og nu – nu råber de odder.
Jan Nymark Thaysen, Rådmand for By og Land i Aalborg kommune, er dog ikke så bekymret.
Han har respekt for den modstand, som borgerne i Aalborg udviser
”Modstandersiden er rigtig dygtig, og respekt for det,” udtaler han.
Alligevel står han ved vedtagelsen af Egholmslinjen, på trods af mulige alternativer.
”Det er den sikreste trafikale løsning, ” forklarer han.
Samtidigt slår han fast, at odderne vil lide last under anlægsfasen, men at han samtidigt tror på, at de vil få det bedre, når først motorvejen er bygget.
”Man udlægger jo godt 20 hektar, der gerne skulle blive et ”odder-eldorado.” De vil blive påvirket i en anlægningsfase, hvor de skal skubbes væk, men efterfølgende får de meget bedre vilkår. Jeg prøver at se potentialerne på naturens vegne, frem for begrænsningerne,” udtaler han.
Etableringen af Egholmslinjen begynder i start 2025. Retssagen herimod begynder i november 2024.
Kampen om Egholmen fortsætter.