Klædeskabet tilbyder nu madbilletter: ”Det giver mere værdighed til de socialt udsatte”

Initiativet Klædeskabet på Aalborg Universitetshospital Syd har i samarbejde med Kirkens Korshær tilføjet et nyt element til Klædeskabet. Nu tilbyder Klædeskabet, udover tøj, madbilletter til varmestuerne i Aalborg og Nørresundby. Det bringer glæde hos de ansatte og frivillige.

Sygeplejerskerne bakker op om initiativet. Foto: Anna Andersen.

Af Anna Søndergaard Andersen

For mange af de socialt udsatte patienter kan overgangen fra hospitalet være svær, da de ofte bliver udskrevet til ingenting. Derfor tilbyder Klædeskabet nu madbilletter til de udsatte patienter i samarbejde med Kirkens Korshær, der forhåbentligt skal skabe en mere glidende overgang efter udskrivelse.

”Vi håber, at tiltaget kan gøre de udsatte patienters udskrivelse bare en smule nemmere. Det er jo svært ofte at skulle udskrive dem til ingenting, så vi håber den nye tilføjelse, kan gøre det lidt lettere,” fortæller Tina Marie Aarup, der er overordnet koordinator for de frivillige på Aalborg Universitetshospital.

Sammen med madbilletterne kan de udsatte patienter også tilbydes en overnatning af Kirkens Korshær på varmestuerne i Aalborg og Nørresundby. Varmestuen har mindst 22 sengepladser og dertil ekstra madrasser, så ingen bliver afvist.

”Vi går jo også den kolde tid i møde, hvor der skal et godt helbred til at overnatte udenfor, så det kan forhåbentligt hjælpe nogen,” siger Tina Marie Aarup.

Henvisning til et fællesskab

Lene Højland Laursen, som er en del af Kirkens Korshærs varmestuer i Aalborg og Nørresundby, ser ikke blot det nye samarbejde som en mulighed for at tilbyde mad og overnatning, men også for at skabe en tryg ramme for de hjemløse.

”Vi er først og fremmest glade for at kunne give mennesker, der har brug for det, et varmt måltid mad i samarbejde med Aalborg Universitetshospital. Men vi er mest glade for, at vi kan henvise dem til et fællesskab. Mennesker, der ikke nødvendigvis har et sted at gå hen, får nu direkte adgang til hjælp og støtte,” fortæller Lene Højland Laursen.

Selvom madbilletterne er et helt nyt tiltag, forventer Lene Højland Laursen, at det vil blive taget godt imod af de udsatte patienter og gøre det lettere for de udsatte at opsøge hjælp.

”Jeg håber, at det kan gøre dørtrinnet lidt lavere for at søge hjælp på varmestuen,” siger Lene Højland Laursen.

Initiativet begyndte på Facebook

Idéen til Klædeskabet opstod, da Lis Andersson, der har været frivillig på Aalborg Universitetshospital Syd i syv år, så en artikel på Facebook om et lignende initiativ på Holbæk Sygehus. På Holbæk Sygehus var der oprettet et klædeskab, hvor personalet kunne aflevere brugt tøj.  

“Jeg var ikke klar over at nogle patienter blev udskrevet i patienttøj, før jeg så artiklen på Facebook. Derfor henvendte jeg mig til Tina Marie, om vi kunne gøre noget ved det her i Aalborg,” fortæller Lis Andersson.

Klædeskabet på Aalborg Universitetshospital er ligesom i Holbæk baseret på tøj-donationer fra hospitalets ansatte. Det gælder alt fra sko, tørklæder, undertøj, bukser, jakker, bøjler og mobilladere.

Klædeskabet består af tøj fra de ansatte på Aalborg Universitetshospital. Foto: Anna Andersen

Lis Andersson ser samarbejdet med Kirkens Korshær som en naturlig og positiv udvikling af Klædeskabets indsats.

”Udsatte og hjemløse udgør en stor del af dem, vi giver tøj til, så det er et rigtigt godt tilbud at kunne give dem en slags direkte billet til varmestuerne,” siger Lis Andersson.

Stor opbakning fra hele hospitalet

Klædeskabet, som snart kan fejre sit første år, er blevet en integreret del af hospitalets indsats for de mest sårbare patienter. Glæden blandt de ansatte og frivillige er ikke til at tage fejl af.

”Vi har oplevet, at patienterne er glade, taknemmelige og ikke mindst overrasket over tilbuddet,” fortæller Tina Marie Aarup stolt.

Om de udsatte patienter får brugt den nye tilføjelse til Klædeskabet må tiden vise, men hos Lis Andersson er troen på det stor:

”Tilbuddet giver mere værdighed til de udsatte, der er endt i en svær situation. Vi håber, at både tøj og madbilletterne kan gøre en forskel for dem, der har allermest brug for det,”.