Aalborg har i denne uge sat fokus på bæredygtighed med arrangementet Aalborg 2024, vores byer, vores ansvar. I dag, torsdag d. 3. oktober er der klimarejsen, der med åbent hus-arrangementer rundt i byen skal sætte fokus på bæredygtighed.
Af Dagmar Jespersen
Foto: Dagmar Jespersen
Kl. 11 i dag slog WeFood Aalborg dørene op for byens borgere til deres åbent hus-arrangement. Butikkens frivillige stod klar med kaffe, snacks og smagsprøver til kunderne.
Der gik ikke længe før kunderne strømmede ind i butikken for at lede efter dagligvarer eller et godt genbrugsfund.
WeFood er en butikskæde, der primært bekæmper madspild ved at sælge fødevarer, der ikke kan sælges i almindelige butikker.
Mette Egholm og Jane Hurup, der begge arbejder i WeFood håber, at arrangementet kan være med til at udvide kendskabet til WeFood. Butikken er fra 2021 og Jane synes stadig man kan mærke, at det er et nyt koncept, og ikke alle kender til det endnu.
”Klimarejsen er en god mulighed for at skabe lidt opmærksomhed på butikken,” fortæller Mette Egholm.
WeFood i Aalborg sælger også genbrugstøj, som ifølge Jane Hurup er meget populært blandt byens borgere.
”Vi får meget ros for vores tøj pga. den gode kvalitet,” fortæller Jane. Tøjet de modtager, bliver sorteret på en genbrugsplads i Viby i Aarhus og vurderet på en skala fra 1-10, hvor 10 er det bedste:
”Vi modtager kun noget af det bedste tøj,” fortæller Jane stolt. Butikken har også oplevet en fordobling af salget af tøj i denne uge. Mette og Jane mener, at det kan skyldes det øgede fokus på bæredygtige tiltag i denne uge.
Josefine Lunde, der er studerende, gør også ofte brug af WeFood.
”WeFood er en god mulighed for at finde noget billigt brød man kan fryse ned, især nu hvor jeg er studerende,” fortæller Josefine. Hun tror, at kendskabet til WeFood kunne udbredes igennem sociale medier.
”Der er ikke rigtig nogle af mine venner, der kender til det.” Om Klimarejsen lykkes med at sætte mere fokus på bæredygtighed er ikke til at vide. Det må fremtiden vise.