Seniorerne er en af de målgrupper, der især er svært udfordret ved teknologiens fremvækst og digitaliseringens indtog i samfundet. I Aalborg Kommune har man derfor indført IT-caféer for at aflaste seniorerne for bekymringer om spammail og andre ’internetbakterier’.
Af Julie Yoon Hee Abildskou
Hver tirsdag og torsdag mellem klokken 10-12, inviterer Aalborg Hovedbibliotek på IT-café. Her tilbyder de ansatte og frivillige tryg og tålmodig vejledning til de velmødte, en kop varm kaffe på en grå dag og et forsøg på en invitation ind i den nye verden: Digitaliseringen.
Torben Fløjgaard Jacobsen er ansvarlig for IT-caféen, og udtaler sig om projektet:
”IT-caféens eksistensberettigelse har vist sig at være et digitaliseringsprojekt i Danmark,” siger Torben.
Der er risiko for at seniorer føler sig overset eller decideret glemt i det samfund, der er ved at blive bygget op omkring os, hvilket kan føre til en større polarisering i samfundet. Det skal der gøres noget ved, og Aalborg Kommune forsøgt at give et bud på, hvordan man kan løse dette problem.
Næstformand for Senior- og Omsorgsudvalget i Aalborg Kommune, Mette Ekstrøm, udtaler:
”Vi er fuldstændig opmærksomme på problematikken, og på en del af vores aktivitetscentre, har vi IT-caféer, hvor man kan komme ned og få hjælp. Vi bliver nødt til at give den hjælp, der er mulig, for vi kan ikke stoppe udviklingen. I stedet vil vi forsøge at skabe få og simple indgange ind i den digitale verden til seniorerne.”
Ebba Åse Bentzen er 86 år gammel og ejer en computer. I formiddags valgte hun at slå et smut forbi IT-caféen på Rendsburggade 2, da hun havde et problem, hun var kørt fast i og ikke kunne finde vej ud af. Det lagde grund til en større bekymring.
”Det var noget med sikkerhed, og det blev jeg meget bekymret for. Jeg var meget utryg ved det, fordi mit antivirusprogram ikke virkede,” fortæller hun.
Heldigvis kunne Ebba Åse Bentzen få hjælp af bl.a. Jørn Sidelmann Mathiasen, som er en af de to frivillige ved IT-caféen. Jørn Fløjgaard Jacobsen er uddannet mikroinstruktør og derfor meget IT-vant.
”Det er givende at være her og hjælpe folk. Det er dejligt, når nogen er så taknemmelig for ens hjælp,” siger Jørn Fløjgaard Jacobsen.
Det er ikke kun seniorerne, som oplever udfordringerne ved digitaliseringen. Ifølge en undersøgelse foretaget af Epinion i februar 2023, oplever hele 41 procent af befolkningen, at de har brug for hjælp til det digitale. Derudover oplever hele 35 procent af befolkningen, at de i nogen, høj eller meget høj grad har udfordringer med det digitale. Det er mere end hver tredje i befolkningen, der ser sig udfordret af digitaliseringen.
Formålet med at digitalisere mange offentlige tjenester, såsom MitID, er at skabe mere personlig sikkerhed. Men ifølge Torben Fløjgaard Jacobsen, har det ikke altid den effekt:
”Med MitID bliver processen mere indviklet. I seniorernes desperation og behov for hjælp, stoler de på folk. Man skal altid insistere på sit privatliv, men hvis et menneske smiler og taler pænt til dem, så tror de, at det er et redeligt menneske. Så på den måde har MitID måske i virkeligheden givet sikkerheden bagslag.”
Internettet er uendeligt og kan til tider virke skræmmende.
”Jeg tør slet ikke lukke op for det digitaliserede, fordi jeg synes, det er svært, og det kan danne grundlag for mange af mine spekulationer. Mange dage kan jeg gå rundt og have det svært, fordi jeg ikke rigtigt forstår det,” siger Ebba.
Internettet behøver ikke være et farligt sted, men det bliver, hvad vi gør det til. Derfor bruger Torben Fløjgaard Jacobsen og Jørn Sidelmann Mathiasen sammen med deres andre kollegaer uge efter uge på at sidde og hjælpe de seniorer, der ankommer til IT-café med udfordringer.
”Jeg synes, den ældre befolkning bliver glemt i den stigende digitalisering. Eller måske man nærmere kan sige, at de bliver negligeret. Jeg synes ikke, at der er blevet givet båndbredde nok til at man kan fortsætte livet som analog borger. Jeg kan godt se, at det måske slet ikke kan blive en mulighed længere, sådan som samfundet er udviklet i dag, men hvis man ikke magter det digitale, så er man jo sådan set ildestedt,” lyder det fra Torben Fløjgaard Jacobsen.