AALBORG KOMMUNE SIGTER EFTER BEDRE TRAFIKSIKKERHED FOR CYKLISTER I NY BUDGETAFTALE

I en ny budgetaftale fra Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti sigter forligspartierne efter at gøre livet lettere for cyklister i Aalborg Kommune.

Billede: Freepik.com

Af Magnus Schou Mølgaard

Cykeltrafikken i Aalborg skal være sikrere. Det er målet for forligspartierne Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, som d. 26. september præsenterede en ny budgetaftale der afsætter 22,1 millioner kroner til forbedringer af trafiksikkerheden over de næste tre år. Forligspartierne vil især øge indsatsen for flere cykelstier og regulering af biltrafikken i byen. Ifølge Jane Østergaard fra SF er netop styringen af biltrafikken afgørende for at beskytte cyklisterne. Cyklisterne i byen ser positivt på indsatsen, men savner yderligere tiltag som flere cykelgader og bedre cykelparkering.

Budgetaftale med cykelhjelmen i fokus

Budgetforligspartierne i Aalborg Kommune har en fælles vision om at styrke trafiksikkerheden, særligt for cyklister. Med afsæt i den vedtagne plan Mobilitet 2040 har kommunen et ambitiøst mål om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.

I budgetforliget er der afsat 22,1 millioner kroner til trafiksikkerhed i budgetperioden. Disse midler vil blive anvendt til at forbedre infrastrukturen for cyklister, hvilket inkluderer opgradering af eksisterende cykelstier og etablering af nye ruter.

Desuden har Aalborg Kommune modtaget en bevilling på 2,4 millioner kroner fra AN-TV til at udvikle et projektgrundlag for en cykel- og gangstiforbindelse over Limfjorden ved Stigsborg Brygge. Denne bevilling er betinget af, at projektet realiseres, og hvis ikke, skal beløbet tilbagebetales. Aalborg Byråd har tidligere bekræftet, at kommunen vil medfinansiere projektet med 100 millioner kroner, forventet finansieret gennem provenuet fra salg af fremtidige byudviklingselementer på Stigsborg.

Biltrafik i fokus for cykelsikkerhed

For at sikre aalborgensiske cyklisters sikkerhed skal der i lige så høj grad handles på reguleringen af biltrafikken. Sådan lyder det i hvert fald fra Jane Østergaard, Medlem af kommunalbestyrelsen for SF:

“Det er selvfølgelig vigtigt at etablere flere cykelstier for at sikre cykeltrafikken. Men løsningen skal også findes i reguleringer som skal sikre en lavere hastighedsgrænse for biler i områder hvor flest cykler”

Pengene som er sat til side til at bedre cykeltrafikken i Aalborg, skal blandt andet foranstaltninger som som sikrer en mere ansvarlig biltrafik.

“Processen kan være lidt kompliceret, da godkendelsen af en eventuel sænkning af hastighedsgrænsen i bestemte byområder skal hentes hos Politiet. Men pengene skal bruges på foranstaltninger som vejindsnævringer, vejbump og chikaner for at sikre sikkerheden for cyklister såvel som fodgængere og bilister.”

Forbedret sikkerhed glæder cyklister

Ude på cykelstierne glæder nyheden om forbedret sikkerhed aalborgensiske cyklister:

“Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé. Jeg cykler på arbejde hver dag, så jeg støtter naturligvis op om forbedringer af trafiksikkerheden” udtaler en ældre cyklist.

Andre cyklister er også glade for planerne for en forbedret cykeltrafik, men har stadig ønsker om flere initiativer:

“Jeg synes, det er en rigtig god idé at sænke hastigheden, men jeg synes, at områder som Reberbansgade burde være bilfrie, og at der skal blive lavet mere plads til cykelparkering.” Fortæller Birgit Bager, som også bruger cyklen som sin primære transportmiddel.

Den 7. oktober kl. 13 er der 2. behandling af budgetforslaget. Det foregår i byrådssalen i Medborgerhuset på et åbent byrådsmøde. Her bliver budgettet endeligt vedtaget.